Aktualności UTW

2015-04-18 12:23:37

W dniu 14 czerwca 2022r. o  godz. 14-tej grupa naszych seniorów - amatorów turystyki rowerowej wybrała się na drugi już rajd w okolice Ciechanowa - o długości ok. 22 km. Podobnie jak poprzednio cyklistom przewodził kolega Edward Sacherski, który tak opisał  przebieg imprezy :

Start do czerwcowego wypadu rowerowego nastąpił sprzed Ratusza. My - w odblaskowych kamizelkach otrzymanych z WORD i Prezydent Miasta Krzysztof Kosiński, tryskający optymizmem i kierujący do nas  życzliwe słowa. Ów optymizm udzielił się i nam, choć pogoda tym razem była mało letnia, temperatura w okolicach 15 stopni  i ten wiatr : zachodni (przeciwny) na odcinku do Gorysz, na następnym już tylko z prawej strony , a od Kownat Żendowych - pchający nas do przodu.

Deszcz padający poprzedniego dnia ożywił przyrodę - okoliczne pola cieszyły oczy soczystą zielenią z kolorowymi obwódkami chabrów, maków, rumianków. Przy drogach bieliły się kwitnące krzewy jaśminu  i czarnego bzu.

Po pokonaniu ponad połowy naszej trasy dojechaliśmy do  Kownat Żendowych, gdzie czekała na nas p. Hanna Murawska, by opowiedzieć nam o swojej pracy w szkolnictwie, a także o swojej działalności społecznej, o wsi Kownaty Żendowe  i Gminie Ciechanów. Jej wspomnienia były bardzo ciekawe, więc byliśmy zadowoleni, że nie przestraszyliśmy się kaprysów pogody i zaliczyliśmy całą trasę drugiego  wypadu - z zaplanowanych czterech.

Do zobaczenia na wrześniowej trasie po terenowych drogach Lasu Lekowskiego.

Zakończenie roku akademickiego

W dniach 20 i 21 czerwca 2022r. miało miejsce uroczyste zakończenie roku akademickiego 2021/2022 :

- pierwszego dnia w sali COEK - odbyła się część artystyczna uroczystości, którą  rozpoczęliśmy odśpiewaniem  hymnu studenckiego Gaudeamus igitur.

Następnie głos zabrała Prezes UTW - Wiesława Klicka, która szczególnie powitała Panią Janinę Jonakakos-Szymańską - Przewodniczącą Rady Seniorów przy Prezydencie Miasta Ciechanów oraz wszystkich naszych seniorów, dziękując im  za przybycie  i  aktywny udział w pracy Uniwersytetu. Przedstawiła też aktualnie prowadzone formy działalności UTW i liderów poszczególnych  sekcji  oraz plany na przyszłość.

Następnie Pani Prezes wręczyła dyplom i gorąco podziękowała Pani Marii Elward za prowadzenie Kroniki UTW. Pani Maria prowadziła tę kronikę od 2006r.,  tj. od początku istnienia UTW, poświęcając temu wiele wysiłku i czasu.  Aktualnie - w siedemnastym roku istnienia Uniwersytetu Kronika liczy cztery opasłe tomy i jest prawdziwą kopalnią wiedzy o działalności  UTW i nie tylko - w Kronice znajdziemy wiele cennych dla seniorów informacji dot. zdrowia, dietetyki, aktywności fizycznych, psychologii  itp.

Doceniona została też praca naszej koleżanki Bożeny Michalskiej, która z wielkim zaangażowaniem - wspólnie z P. Jabłońską z COEK - prowadzi Teatr Scena Trzeciego Wieku  i  - wspólnie z P. Anną Chocholską - Koło Taneczne "zakręcone Seniorki". Występy naszego Teatru w różnych instytucjach ( szkoły, przedszkola, ośrodki kultury i domy opieki dla osób starszych) w Ciechanowie i wielu  sąsiednich miastach i gminach są znakomitym sposobem promocji naszego Uniwersytetu i Miasta Ciechanów.

W szczególny sposób Pani Prezes uhonorowała seniorów, którzy ukończyli 80 lat i nadal aktywnie uczestniczą w działaniach UTW. Otrzymali oni piękne dyplomy uznania oraz serdeczne podziękowania   i gromkie brawa.

Po części oficjalnej nastąpiła część artystyczna, w trakcie której wystąpiły :

- Teatr Scena Trzeciego Wieku , prezentując krótką humorystyczną formę

teatralną "Kobietkowo",

- Chór LEGATO - chórzystki pod kierunkiem p. Bogumiły Nasierowskiej wykonały dwa utwory,  drugi z nich - bardzo znane "Czerwone jabłuszko" - zachęcił zebranych do wspólnego śpiewu,

- Koło Taneczne zaprezentowało  taniec HULA - rodem z Tajlandii.

Wszystkie występy,  stroje artystek, chórzystek i tancerek  oraz samo wykonanie ich przedstawień były godne podziwu i  wprawiły nas wszystkich  w znakomite humory. I w takim nastroju opuszczaliśmy część artystyczną zakończenia naszego roku akademickiego.

Następnego dnia w sali PCK przy ul. Rzeczkowskiej o godz. 15-tej rozpoczęła  się druga część zakończenia roku - połączona z konsumpcją i integracją. W tej części również uczestniczyli zaproszeni goście,  tj :  Pani Olga Pabich - Kier. Wydziału d/s Kontaktów Społecznych w UM,  Pani Jolanta Szymańczyk - Dyr. COEK, które na codzień wspomagają działalność UTW oraz Pani Janina Jonakakos-Szymańska - Przewodnicząca Rady Seniorów.

Po krótkim powitaniu zebranych przez Gospodynię obiektu - Panią Bożenę Podleńską i Prezes Wiesławę Klicką  nasza koleżanka Bożena Michalska w imieniu wszystkich członków UTW podziękowała Pani Prezes za Jej ogromne zaangażowanie,  z jakim kieruje Ona działalnością Uniwersytetu.

Następnie przystąpiliśmy do konsumpcji ( jedzenie było  bardzo smaczne, napoje również) , a potem do wspólnej zabawy - przy muzyce " na żywo".  Nasze nastroje i zabawa były znakomite - tańce trwały do godziny 20-tej, po czym udaliśmy się na zasłużone wakacje.

Wycieczka

W dniu 3.06.2022r. o godz. 9:30  z parkingu  przed Krytą Pływalnią w Ciechanowie  57 osób - członków UTW - wyruszyło na  wycieczkę  autokarową do Warszawy, połączoną ze spektaklem  w Teatrze Żydowskim.

Po drodze do Warszawy odwiedziliśmy Cmentarz - Mauzoleum i Muzeum w Palmirach - miejsce pamięci narodowej z grobami przeszło 2 tysięcy Polaków wywożonych tu przez Niemców w czasie II-giej wojny światowej - głównie z Warszawy.

Następnie pojechaliśmy do Wilanowa, gdzie najpierw podziwialiśmy ogrody wokół  barokowego Pałacu Króla Jana III Sobieskiego z XVIII wieku, a następnie  Świątynię Opatrzności Bożej - dzieło architektów Lecha i Wojciecha Szymborskich. Jest to najwyższy kościół i najwyższy budynek Wilanowa (75 m wysokości) , zbudowany w latach 2002-2016 jako spełnienie wotum wdzięczności narodu polskiego, ogłoszonego  po uchwaleniu Konstytucji 3 Maja.

O godz. 14-tej dojechaliśmy do istniejącego od 1974r.  Ogrodu Botanicznego PAN w Powsinie, gdzie przez dwie godziny podziwialiśmy będące teraz w pełnej krasie  drzewostany, krzewy i kwiaty.

Chyba największe wrażenie zrobiła na nas aleja kwitnących właśnie azalii i rododendronów,  ale godna podziwu jest też "aleja noblistów" oraz  egzotyczna roślinność w szklarniach. Po zwiedzaniu -  o godz. 16-tej dotarliśmy na obiad w lokalu  na terenie Ogrodu, a po obiedzie - do godz. 17:30 był czas wolny - na relaks i rozmowy przy kawie i  lodach.

Ostatnim punktem naszej wycieczki był musical " George & Ira Gershwin"  w

Teatrze Żydowskim, po którym utrudzeni ale bardzo zadowoleni z atrakcji wycieczki i pięknej pogody wróciliśmy do Ciechanowa.

Opiekunem turystycznym wycieczki była Wiesława Żagiel, a pomagała Jej Maria Pietrzak.

Wycieczka

W dniu 3.06.2022r. planowana jest wycieczka autokarowa do Warszawy połączona ze spektaklem  w Teatrze Żydowskim.  Jej przebieg przedstawia się następująco :

9:30  - wyjazd z parkingu przed basenem i przejazd przez  Warszawę do Wilanowa

12:00 - 13:30 - Ogrody w Wilanowie i Świątynia Opatrzności Bożej zwiedzanie indywidualne bez przewodnika

13:30-14:00 - przejazd do Parku w Powsinie

14:00 - 16:00  - zwiedzanie Parku w Powsinie z przewodnikami ( 2 grupy)

16:00 - 17:00  - obiad

17:00-18:00   - dojazd do parkingu i ul. Senatorskiej ( miejsce spektaklu)

18:00-19:00  -  czas wolny - relaks/kawa

19:00-20:00  - spektakl w Teatrze Żydowskim

20:00 -22:00 - powrót do Ciechanowa

Drugi rajd rowerowy UTW - "Rusz się, bo zardzewiejesz" -14.06. 2022r. - z opiekunem turystycznym Edwardem Sacherskim.

14:00  wyjazd z Placu JPII  i przejazd ul. Warszawską, 3 Maja i   Sienkiewicza do Gorysz. Następnie pojedziemy do wsi : Rutki-Marszewice, Rutki -Szczepanki, Ujazdówek (staw), Ujazdowo (dawna szkoła ),  Kownaty -Żędowe  ( stadion), Niechodzin i powrót do  Ciechanowa.

Długość trasy - ok 22 km, przewidywane  zakończenie rajdu - ok. godz. 18:00.

Zapraszamy,   " Tam gdzie pola, tam gdzie las, gdzie nie było jeszcze nas..."

Zakończenie roku akademickiego 2021/2022 przewidujemy w dniach 20-21 czerwca 2022r.:

20 czerwca godz. 15:00 - część artystyczna w COEK Studio - obejmująca spektakl Teatru Scena Trzeciego Wieku, występy wokalne Chóru  Legato oraz występ Koła Tanecznego,

21 czerwca godz. 15:00 - w PCK ul. Rzeczkowska - część rozrywkowa -piknik  z muzyką i konsumpcją.

IMPREZY KULTURALNE I  WYDARZENIA

W dniu 19.05.2022r. o godz. 16-tej  w siedzibie COEK odbyło sie spotkanie organizacyjne członków UTW, następnie -  o godz. 17-tej - wysłuchaliśmy wykładu  Pani  dr.n. med. Małgorzaty Dybowskiej ,  poświeconego  powikłaniom występującym po chorobie Covid-19.  Po wykładzie słuchacze zadawali Pani Doktor liczne pytania dotyczące problemów zdrowotnych osób starszych.

W dniu 24.04.2022r. w ramach imprezy Pchli Targ na ul. Warszawskiej wystąpił nasz Teatr - Scena Trzeciego Wieku  - przedstawiając  stosowną sztukę pt. "Pchła Szachrajka"

W dniu 22.04.2022r. w siedzibie COEK Studio Pani Ewa Stangrodzka przedstawiła dla naszych licznie zgromadzonych  Seniorów bardzo interesującą prezentację pt. "Wiedeń miasto Habsburgów" . Po prezentacji zabytków Wiednia omawiano bieżące sprawy organizacyjne Uniwersytetu. (zdjęcia)

W dniu 5.04.2022r. w siedzibie PCK przy ul. Rzeczkowskiej odbyło się uroczyste Spotkanie Wielkanocne,  zorganizowane dla Seniorów zrzeszonych  w UTW. W trakcie tego spotkania Seniorzy mieli okazję - po długim okresie pandemii - na wspólne rozmowy i integrację, a nowopowołany  Zarząd na przekazanie wszystkim życzeń świątecznych i informacji o planach i zmianach w działalności na najbliższe miesiące.

WYCIECZKI i RAJDY ROWEROWE

W dniu 14 .05.2022r. ok 40 naszych Seniorów wzięło udział w jednej z wycieczek  czerwonym "angielskim" autobusem, organizowanych przez PCKiSZ w Ciechanowie w ramach cyklu  "Z historią przez Powiat".

Nasza trasa - "Sól naszej ziemi - o rolnictwie i rozwoju oświaty rolniczej" prowadziła przez : Gołotczyznę ( miejsce życia i działalności pozytywistów Aleksandra Świętochowskiego i Aleksandry Bąkowskiej), Sarnową Górę ( miejsce  bitwy w 1920r.) , Kraszewo (gdzie zwiedziliśmy zabytkowy drewniany kościół z XV w. ) oraz Sokołówek ( miejsce ważne dla oświaty rolniczej w okresie XIX i pocz. XX wieku). Szczegółowych, bardzo ciekawych  informacji  w zwiedzanych miejscach, a także po trasie udzielał nam przewodnik - Pan Grzegorz Kęsik. Były też atrakcje dla ciała - kawa, herbata oraz wspólne pieczenie kiełbasek przy ognisku - w pięknie położonym nad stawami gospodarstwie agroturystycznym w Żochach. Pomimo chłodnej aury nasza wycieczka była bardzo udana.

W dniu 11.05.2022r.  odbył się  pierwszy rajd rowerowy członków UTW  na trasie : Ciechanów - Opinogóra -Ciechanów. Uczestnicy rajdu ruszyli o  godz. 10 sprzed Urzędu Miasta ( Plac Jana Pawła II), powrót nastąpił ok. godz. 14  - po przejechaniu ok. 20 km.  W trakcie rajdu było  wiele atrakcji. Oto wrażenia uczestników spisane przez  kierownika rajdu - kolegę  Edwarda Sacherskiego :

" Środa 11 maja przyniosła niemal letnią temperaturę z lekkim wiaterkiem - wymarzone warunki dla wypadów rowerowych. Wyruszyliśmy w zaplanowanym kierunku wygodną i bezpieczną ścieżką rowerową -  do historyczno-literackiej  Opinogóry. Oczy cieszyły zielone i żółte barwy mazowieckich pól.

Na półmetku zatrzymaliśmy się w Kątach, by oddać hołd Romanowi Konwerskiemu - patriocie zamordowanemu w obronie godności ludzkiej.

W  Opinogórze w Bibliotece Gminnej przyjęła nas p. Dyrektor Magdalena Wiercińska, która zapoznała nas z bogatym księgozbiorem, działalnością placówki oraz ludźmi  zasłużonymi  dla współczesnej Opinogóry : Stanisławem Wieteską, Januszem Królikiem i Zofią Pikus.

Następny punkt to oczywiście rozległy park  krajobrazowy z obiektami muzealnymi, królującym pomnikiem poety Zygmunta Krasińskiego, XIX- wiecznym neoklasycystycznym Kościołem i przylegającym cmentarzem z grobami mieszkańców,  jak i dawnych żołnierzy napoleońskich, którym groby

ufundowali Krasińscy. Tego dnia w i przy Domu Ogrodnika było wyjątkowo gwarno : turyści, młodzież szkolna i my również raczyliśmy się "dobrami" serwowanymi przez ten obiekt.

Wzmocnieni dobrą energią wyruszyliśmy w drogę powrotną do naszego Ciechanowa. Za miesiąc zaplanowany jest drugi wypad rowerowy - tym razem na północ. Gorąco zapraszamy!"