Regulamin Stowarzyszenia UTW
Załącznik nr 1 do Uchwały nr 1 Nadzwyczajnego Zebrania Członków 20.04.2023r.
REGULAMIN
Stowarzyszenia Uniwersytetu Trzeciego Wieku
w Ciechanowie
ROZDZIAŁ I
- 1
- Stowarzyszenie zwykłe nosi nazwę Uniwersytetu Trzeciego Wieku w Ciechanowie. W dalszych postanowieniach zwane jest Stowarzyszeniem.
- 2
- Terenem działania Stowarzyszenia jest obszar całej Polski. Stowarzyszenie nie może tworzyć jednostek terenowych.
- Siedzibą Stowarzyszenia jest miasto Ciechanów.
- 3
- Stowarzysszenie jest zawiązane na czas nieokreślony. Działa na podstawie niniejszego Regulaminu oraz przepisów Ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. „Prawo o Stowarzyszeniach” i Ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
- Działalność Stowarzyszenia oparta jest na pracy społecznej jej członków. W celu realizacji swoich zadań może zatrudniać pracowników lub zlecać zadania innym osobom i podmiotom.
- Stowarzyszenie może współpracować z krajowymi , zagranicznymi i międzynarodowymi organizacjmi pozarządowymi i innymi instytucjami.
- Stowarzyszenie może używać pieczęci, oznak i znaków orgaizacyjnych z zachowaniem obowiązujących w tym zakresie przepisów.
- Stowarzyszenie może tworzyć sekcje.
ROZDZIAL II
CELE STOWARZYSZENIA I SPOSOB ICH REALIZACJI
- 4
Celem Stowarzyszenia jest:
- propagowanie wiedzy, kultury i zdrowia oraz idei kształcenia przez całe życie
- umożliwienie miłego, twórczego i ciekawego spędzania wolnego czasu.
- 5
Stowarzyszenie realizuje swoje cele przez:
1. organizowanie wykładów, prelekcji, wycieczek, lektoratów itp.
- prowadzenie zajęć fakultatywnych w ramach sekcji tematycznych
- współdziałanie z innymi instytucjami i organizacjami w zakresie swoich zainteresowań
- promowanie miasta Ciechanowa oraz powiatu ciechanowskiego poprzez działania statutowe Stowarzyszenia.
ROZDZIAŁ III
CZŁONKOWIE STOWARZYSZENIĘ ICH PRAWA I OBOWIÄ„ZKI
- 6
- Członkiem Stowarzyszenia może być osoba fizyczna posiadająca pełną zdolność do czynności prawnych nie pozbawiona praw publicznych, będąca obywatelem polskim lub cudzoziemcem, która ukończyła 50 lat.
- Stowarzyszenie posiada członków:
1) zwyczajnych
2)wspierających
3) honorowych.
- Kandydat na członka Stowarzyszenia składa pisemną deklarację o przyjęcie do Stowarzyszenia.
- Przyjęcia nowych członków dokonuje Zarząd uchwałą minimum raz w roku. Osoba wstępująca w poczet członków Stowarzyszenia zobowiązana jest do dokonywania wpłaty składki rocznej.
- Członkiem wspierającym Stowarzyszenia może zostać osoba fizyczna deklarująca pomoc finansową, rzeczową lub merytoryczną w realizacji celów Stowarzyszenia.
- Członkiem wspierającym staje się po zlożeniu pisemnej deklaracji i przyjęciu przez Zarząd uchwałą.
- Członkiem honorowym Stowarzyszenia może by osoba fizyczna, która wniosła wybitny wkład w działalność i rozwój Stowarzyszenia.
- Członkiem honorowym staje się po przyjęciu uchwałą Zebrania Członków na wniosek Zarządu albo co najmniej 15 członków Stowarzyszenia.
- 7
Członek Stowarzyszenia ma prawo do:
1) biernego i czynnego uczestnictwa w wyborach do władz Stowarzyszenia,
2) zgłaszania postulatów i wniosków wobec władz Stowarzyszenia,
3) zdobywania wiedzy i rozzwijania zdolności twórczych,
4) składania do Zarządu propozycji programowych i wniosków dotyczących działalności Stowarzyszenia,
5) korzystania z dorobku i wszelkich form działalności Stowarzyszenia,
6) udziału we wszystkich działniach organizowanych przez Stowarzyszenie.
- 8
Członkowie zwyczajni mają obowiązek :
1) brania udziału w działalności Stowarzyszenia i w realizacji jego celów,
2) uczestnictwa w Zebraniach Członków,
3) przestrzegania Regulaminu i uchwał władz Stowarzyszenia,
4) regularego opłacania składek członkowskich,
5) dbania o dobre imię Stowarzyszenia,
6) uczęszczania na zajęcia oraz postępowanie zgodnie z zasadami życia społecznego,
7) wspierania działań Stowarzyszenia i aktywną pracę.
- 9
1.Członkowie wspierający i honorowi nie posiadają biernego i czynnego prawa wyborczego, mogą brać udział z głosem doradczym w regulaminowych władzach Stowarzyszenia , poza tym posiadają takie prawa jak czlonkowie zwyczajni.
Członkowie wspierający ma obowiązek wywiązywania się z zadeklarowanych świadczeń, przestrzegania Regulaminu oraz uchwał władz Stowarzyszenia.
2.Członkowie honorowi zwolnieni są ze składek członkowskich.
3.Członek honorowy ma obowiązek przestrzegania Regulaminu oraz uchwał władz Stowarzyszenia.
- 10
- Członkowstwo w Stowarzyszeniu ustaje na skutek:
1) dobrowolnej pisemnej rezygnacji z przynależności do Stowarzyszenia, złożonej Zarządowi,
2) śmierci,
3) wykluczenia przez Zarząd:
- niepłacenia składek członkowskich za okres jednego roku, po uprzednim upomnieniu przez Zarząd,
- ze względów na brak przejawów aktywnej działalności na rzecz Stowarzyszenia,
- za działalność niezgodną z regulaminem lub uchwałami władz Stowarzyszenia,
- z powodu pozbawienia praw publicznych prawomocnym wyrokiem sądu.
ROZDZIAŁ IV
WŁADZE STOWARZYSZENIA
- 11
Władzami Stowarzyszenia są:
-Zebranie Członków (słuchaczy)
- Zarząd.
- Zarząd Stowarzyszenia wybierany jest spośród członków Stowarzyszenia przez Zebranie Członków w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów, przy obecności co najmniej połowy członków do głosowania.
- W razie gdy skład władz Stowarzyszenia ulegnie zmniejszeniu w czasie trwania kadencji uzupełnienienie składu może nastąpić w drodze kooptacji, której dokonują członkowie Zarządu. W tym trybie można powołać nie więcej niż 1/3 organu. W przeciwnym razie zwoływane jest jest Zebranie Członków w celu przeprowadzenia wyborów uzupełniających.
- Zarząd może zrezygnować z uprawnienia wynikającego ust. 2. W takim przypadku zarząd zwołuje Zebranie Członków w celu przeprowadzenia wyborów uzupełniających.
- Mandat członka powołanego w trybie określonym w ust. 2 wygasa wraz z upływem kadencji pozostałych członków zarządu.
- Kadencja wybieralnych władz Stowarzyszenia trwa 3 lata.
- 12
- Najwyższą władzą Stowarzyszenia jest Zebranie Członków.
- Zebranie Członków może być zwyczajne i nadzwyczajne. W zebraniu biorą udział z głosem stanowiącym – członkowie zwyczajni, z głosem doradzczym członkowie honorowi i wspierający oraz goście zaproszenie.
- Zwyczajne Zebranie Członków zwołuje Zarząd raz w roku, jako sprawozdawcze i co 3 lata jako sprawozdawczo-wyborcze. Zarząd zawiadamia członków o jego terminie, miejscu i porządku obrad co najmniej na 14 dni przed planowanym terminem. W przypadku braku wymaganego kworum w pierwszym terminie, zwołuje się Zebranie Członków w drugim terminie, które podaje się w zawiadomieniu.
- Drugi termin posiedzenia Zebrania Członków jest dopuszczalny w tym samym dniu – 15 min. po zakończeniu Zebrania Członków w pierwszym terminie, pod warunkiem, że został zaplanowany w zawiadomieniu o Zebraniu Członków.
- Uchwały Zebrania Członków Stowarzyszenia podejmowane są w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów przy obecności co najmniej połowy liczby uprawnionych do głosowania.
- W drugim terminie uchwały Zebrania Czlonków są podejmowane w głosowaniu jawnym zwykłą wiekszością głosów bez względu na liczbę obecnych członków.
- Uchwały w sprawie zmiany Regulaminu lub rozwiązaniu Stowarzyszenia podejmuje Zebranie Członków zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowyh uprawnionych do głosowania przepis ust. 3 w zakresie tzw. drugiego terminu stosuje się odpowiednio.
- Nadzwyczajne Zebranie Członków może odbywać się w każdym czasie i obraduje nad sprawami dla których zostało zwołane. Tryb zwołania i przeprowadzenia Nadzwyczajnego Zebrania Członków jest określony w § 12 ust. 3,4,5,6,7.
- Nadzwyczajne Zebranie Członków zwołuje Zarząd: 1) z własnej inicjatywy,2) na pisemny wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków zwyczajnych Stowarzyszenia.
- Nadzwyczajne Zebranie Członków powinno zostać zwołane w ciągu 30 dni od daty zgłoszenia lub wniesienia wniosku.
- 13
Kompetencje Zebrania Członków:
1) określenie głównych kierunków działania Stowarzyszeia,
2) uchwalanie Regulaminu i jego zmian,
3) wybór i odwołanie zarządu,
4) zatwierdzanie rocznego sprawozdania finansowego sprawozdania merytorycznego z działalności Stowarzyszenia,
5) podejmowanie uchwał w sprawie nadania oraz pozbawienia godności członka honorowego.
6) rozpatrywanie odwołań od uchwał zarządu w sprawie wykluczenia ze Stowarzyszenia
7) uchwalanie wysokości składek członkowskich oraz zasad ich regulowania
8) podejmowanie decyzji w przedmiocie rozwiązania Stowarzyszenia , wyznaczania likwidatora lub komisji likwidacyjnej oraz przeznaczenia majątku Stowarzyszenia,
9) wyznaczenie pełnomocnika do reprezentowania Stowarzyszenia w umowach między Stowarzyszeniem, a członkiem zarządu i w sprawach z nim.
- 14
- Zarząd jest powołany do kierowania bieżącą działalnością Stowarzyszenia zgodnie z uchwałami Zebrania Członków, reprezentuje Stowarzyszenie na zewnątrz.
- Zarząd składa się od 5 do 7 członków, w tym prezes, zastępca prezesa, sekretarz, skarbnik i członkowie.
- Do składania oświadczeń woli we wszystkich sprawach majątkowych i niemajątkowych Stowarzyszenia , w tym do zaciągania zobowiązań i zawierania umów w imieniu Stowarzyszeia uprawniony jest prezes działający jednoosobowo albo dwóch członków zarządu działających łącznie.
- Uchwały Zarządu podejmowane są w głosowaniu przy obecności co najmniej połowy składu członków zwykłą większością głosów. W przypadku równości głosów decyduje Prezes Zarządu.
- 15
Kompetencje Zarządu:
1) kierowanie całokształtem bieżącej działalności Stowarzyszenia, 2) realizowanie uchwał Zebrania Członków oraz określanie szczegółowych kierunków działania Stowarzyszenia,
3) zarządzanie majątkiem Stowarzyszenia,
4) planowanie i prowadzenie gospodarki finansowej,
5) sporządzanie corocznego sprawozdania merytorycznego i finasowego z działalności Stowarzyszenia,
6) zatrudnianie personelu oraz zawieranie stosownych umów,
7) uchwalanie regulaminów wewnętrznych związanych z funkcjonowaniem Stowarzyszenia,
8) podejmowanie decyzji w sprawie nabycia lub zbycia majątku nieruchomego i ruchomego,
9) uchwalanie opłat związanych z działalnością Stowarzyszenia,
10) przyjmowanie i wykluczanie członków Stowarzyszenia,
11) wnioskowanie o nadanie i pozbawienie godności członka honorowego,
12) zwoływanie Zebrania Członków,
13) rozpatrywanie wniosków zgłaszanych przez członków Stowarzyszenia,
14) nabywanie praw i zaciąganie zobowiązań majątkowych, z zastrzeżeniem § 18 i § 19.
- 16
Posiedzenia Zarządu odbywają się w miarę potrzeb , nie rzadziej niż raz na kwartał. W posiedzeniach tych mogą brać udział zaproszeni goście z głosem doradczym.
ROZDZIAŁ V
MAJÄ„TEK I GOSPODARKA FINANSOWA
- 17
Źródłem majątku Stowarzyszenia są:
1) składki członkowskie,
2) darowizny, spadki, zapisy, dotacje i subwencje poczynione na rzecz Stowarzyszenia przez krajowe i zagraniczne osoby fizyczne i prawne,
3) zbiórki publiczne,
4) majątek ruchomy i nieruchomy,
5) dotacje na realizację zadań publicznych,
6) innych źródeł zgodnych z obowiązującym porządkiem prawnym.
- Środki pieniężne po uwzględnieniu bieżących potrzeb powinny być przechowywane na koncie Stowarzyszenia.
- Majątek i dochody są przeznaczone na realizację celów i zadań regulaminowych.
- 18
- Podjęcie przez Zarząd czynności przekraczających zakres zwykłego zarządu wymaga uprzedniej zgody wszystkich członków Stowarzyszenia oraz udzielenia orzez nic pełnomocnictwa do dokonania czynności.
- Czynności przekraczające zakres zwykłego zarządu są w szczególności:
1) nabycie oraz zbycie nieruchomości lub użytkowania wieczystego,
2) ustanowienie ograniczonego prawa rzeczowego,
3) zawarcie umowy kredytu lub pożyczki,
4) przejęcie długu, uznanie długu, zwolnienia z długu, przystąpienia do długu, zawarcie umowy poręczenia lub zawarciu innej podobnej umowy,
5) zaciąganie innych zobowiązań przekraczających wartość 10 000 złotych.
- 19
- Do składania oświadczeń woli we wszystkich sprawach majątkowych i niemajątkowych Stowarzyszenia , w tym do zaciągania zobowiązań i zawierania umów w imieniu Stowarzyszeia uprawniony jest prezes działający jednoosobowo albo dwóch członków zarządu działających łącznie.
ROZDZIAŁ VI
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
- 20
- Uchwałę w sprawie rozwiązania Stowarzyszenia podejmuje walne zebranie członków stowarzyszenia zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy członków uprawnionych do głosowania – przepis ust. 3 w zakresie tzw. drugiego terminu stosuje się odpowiednio. Uchwała o rozwiązaniu stowarzyszenia powinna określać sposób likwidacji, likwidatora lub komisję likwidacyjną oraz cel, na jaki nastąpi przekazanie jego majątku.
- W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem mają zastosowanie postanowienia ustaw „Prawo o Stowarzyszenich” i Ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie oraz inne odpowiednie przepisy prawa.